Esileht   |   Kirjastusest   |   Mõttelugu   |   Kontakt   |   Raamatud   |   Tingimused   |   Privaatsus  
Hando Runnel

Hingedeaeg

308 lk., 145x215, 2016
“Hingedeaeg” on moraalseks jätkuks kunagisele “mõistelisele sõnastikule” “Väravahingede kriiksumist kuulnud” (2008). Raamat on sisult vähem edvistav eelmisest, tõsidust on tõstnud ka paratamatu ajalend, mis ära viinud sületäie sõpru. Nendele on pühendatud paljud leheküljed. Olevikust ettepoole on kerkinud minevik. Võib-olla isegi igavik. Sellest siis mõtlikku hardusse kalduv pealkiri – “Hingedeaeg”. – Ka mõned pikemad ja analüüsivamad saatesõnad elavate autorite töödele on käsikirja võetud. Naljatlevaid üksikute märksõnade üle targutamisi on veidi vähemaks jäänud. Arhiivist on võetud mõnedki mõtisklused nn. taasiseseisvumise eel- ja järelaegadest. Need on kahtlused ja soovitused uue vabaduse hakatusel, millest mõnigi kartus tänaseni aktuaalne. Niisiis veidi omapärane, kuid mitte tahtlikult omapäratsev kultuurilooline mõttekogu. “Hingedeaja” temaatilise hargnemise kooshoidjaks, karjaseks, on ehk raamatu üsna leebepoolne, kodune hingeeluline tonaalsus.

Raamatu väljaandmist on toetanud Eesti Kultuurkapital.
Ado Grenzstein

Tunne ja tarkus

360 lk., 140x200, 2016
Entsüklopeedia ütleb: Ado Grenzstein (1849−1916) oli ajakirjanik ja pedagoog. Mujalt on meeles, et
luuletaja. Temalt on ju tuntud lastelaulu “Viisk, Põis ja Õlekõrs” sõnad. Temalt on ka omaaegsed uudissõnad male ja kabe. Niisiis keelemees? Grenzstein, kes oli õppinud Viini pedagoogiumis ja olnud vabakuulajaks nii Viini kui ka Tartu ülikoolis, jäi suurel määral iseõppijaks ja -mõtlejaks.
Käesoleva raamatu kaante vahel on tema kahe väga erineva saksa keeles kirjutatud teose tõlked. Traktaadis “Looduse korraldus” (Pariis ja Leipzig 1913) esitab autor omaleiutatud teravmeelse dualistliku loodusloolise süsteemi. Muuhulgas kuulub sellesse tähtsa liikmena maailma-eeter, millest füüsikateadus umbes samal ajal loobuma hakkas. Autor alustab kõige hõlmavamatest mõistetest nagu Kõiksus, Substants, Ruum ja Aeg, ning jõuab kahekaupa hargnemiste varal välja muuhulgas inimkeele ilminguteni. Tema süsteem näib tugevasti tuginevat n.-ö. saksakeelsele (või indoeuroopa?) maailmanägemisele ja mõtlemisele.
Seejuures on esimene teostest, “Härraskirik või rahvakirik?” (Jurjev 1899) väga saksa-vastane ja üsna vene-sõbralik. Selles on juttu rohkem Eesti ajaloost, mõisnike vägivallast ja eestirahva saatusest kui kirikust ja usust. Rahvusküsimuse puhul on keelemees Grenzstein aga paradokslikul moel nõus loobuma emakeelest vene keele kasuks, kui rahvas ise alles jääks. Nii-öelda looduslooliselt. (Toim.)
Raamatud
ILMUMISE JÄRJEKORRAS
Selle aasta raamatud
SARJAD
Ajajõe tagant
Aken ilma
Avatud Eesti Raamat
Eesti kirjanikke
Eesti mõttelugu
Hieronymus
Ilmatargad
Kogutud luuletused
Palju aastaid
KATEGOORIAD
Ajalugu
Artiklid/esseed
Elulood
Filosoofia
Fotoalbumid
Huumor
Jutustused
Kirjavahetused
Lasteraamatud
Luulekogud
Lüüriline mõtisklus
Monograafia
Mälestused
Novellid
Näidendid
Romaanid
Sõnaraamatud
ÜLDNIMEKIRI
Pealkiri
Autor
ISBN
Tagasi
Uuema evangeelse teoloogia põhitekstid

Lisa ostukorvi
8,16 €


Ilmumisaasta 2013-07-01
ISBN 978-9985-77-430-4
Koostanud Wilfried Härle
Koostanud Thomas-Andreas Põder
Toimetanud Anne Burghardt
Sarja kujundanud Jüri Kaarma
Raamatu kujundus Eve Kask
Lehekülgi 760
Mõõdud 140 x 215
Köide õmmeldud brošüür ümbrisega


Kategooria Filosoofia
Raamatusari Avatud Eesti Raamat


Raamatust lähemalt
Käesolev valik juhindub eesmärgist koondada need tekstid, mis viimase 200 aasta vältel (alates Schleiermacherist) on mänginud ja mängivad evangeelses teoloogialoos nii põhjapanevat rolli, et nende najal on võimalik omandada tervikülevaade sellest ajavahemikust ning mille kohta on võimalik öelda: kes on need tekstid põhjalikult läbi töötanud ja nendega kriitiliselt suhestunud, sellel on hea teoloogialooline ja süstemaatilis-teoloogiline alus nii teoloogiaõpinguteks ja -eksamiteks kui tööks ametites, kus on vajalik või tuleb kasuks teoloogiline haridus. Kuid nende tekstide tundmine kuulub kindlasti igasuguse korraliku humanitaarhariduse juurde, võimaldades tervikpildi loomist – mitte ainult – Lääne mõtteloo jaoks olulisest traditsioonist.

Esindatud on tekstid järgmistelt autoritelt: Paul Althaus, Walter Altmann, Karl Barth, Dietrich Bonhoeffer, Emil Brunner, Rudolf Bultmann, John B. Cobb jr., Ingolf U. Dalferth, Gerhard Ebeling, Werner Elert, David R. Griffin, Friedrich Gogarten, Adolf von Harnack, Theodosius Harnack, Eilert Herms, Wilhelm Herrmann, John Hick, Wolfgan Huber, Eberhard Jüngel, Søren Kierkegaard, Martin Kähler, Erwin Metzke, Jürgen Moltmann, Rudolf Otto, Wolfhart Pannenberg, Rosemary Radford Ruether, Albrecht Ritschl, Friedrich Schleiermacher, Dorothee Sölle, Paul Tillich, Ernst Troeltch, Falk Wagner.

Selle raamatu väljaandmist on toetanud Eesti Kultuurkapital, Evangeelne Kirik Saksamaal, Saksamaa Ühinenud Evangeelne Luterlik Kirik, Kurhessen-Waldecki Evangeelne Kirik, Evangeelne Kirik Hessenis ja Nassaus, Evangeelne Maakirik Badenis Marti-Luther-Bund ja MTÜ Pfullingeni Teoloogiline Töörühm.


Loe